9 metoder til at mindske stress symptomer

Er der noget bedre sted at sidde og skrive et indlæg omkring afstresning, end i et sommerhus i Thy, tæt på vandet? Det tror jeg ikk’!

Alle fortjener at føle, at de kan nyde livet og være energiske. Derfor kommer vi med vores bedste forslag til, hvordan du kan sænke dit stressniveau efter en presset dag eller uge.

Bare rolig, vi starter aldrig en fashion blog 😉


Disclaimer: Husk altid at søge hjælp ved professionelle hvis du mener, at du har stress.

Vi har begge været igennem stress forløb og har benyttet os af professionel hjælp. De metoder herunder, er ting vi gør nu, når vi kan mærke, at vi bliver presset i hverdagen.

Tips til at sænke dit stressniveau

Ben op ad væggen

Denne stilling beroliger nervesystemet og sørger for, at din fysiske krop falder til ro efter at have været stresset. Det er helt simpelt; læg der på gulvet med enden mod en væg og sving benene op. Du kan også bruge en stol, og ligge dine underben op på stolesædet. Læg i stillingen i 5-10 minutter dagligt.

Meditation og Yoga

Meditation er også en praksis der kan være med til at berolige dit nervesystem. 
Det vigtigste at vide om meditation er, at det ikke handler om du ikke må have nogle tanker, men om at blive opmærksom på dine tanker, så du kan “lægge dem til side”.

Der er også yoga til dem, der synes meditation er for stillesiddende. Der findes masser af gratis yoga videoer på nettet. Gå efter dem der hedder restorativ, da de har fokus på at berolige nervesystemet.

Naturen

Gå tur i naturen og hvis du ikke har tid, så kan bare tæer i græsset i nogle minutter også hjælpe. Det hjælper alt sammen til at berolige nervesystemet og blive opmærksom på nuet.

Kvinde der går tur i dansk naturen


Glæde

Gør ting, der gør dig glad.
Nogle gange under et stress forløb kan der opstå depressive symptomer. Det kan gøre det svært at komme i tanke om, hvad der gør en glad. Derfor kan det være i en god idé at starte en liste over ting der gør dig glad, som du kan hive frem eller se på hver dag.

Film og serier

Se en film/serie UDEN at bruge din mobil imens. As simple as that.

Læsning

Læse en bog, hvis du kan koncentere dig om det.
Skønlitteratur er ofte det bedste i disse situationer, så det føles som en handling, du gør af ren selvkærlighed. Og ikke fordi det er praktisk at læse en faglitterær bog, så du er up to date inden for dit job. 

Kvinde der læser
Ja, det er en fagbog Pernille læser her. But you get the picture!


Cirkel af kontrol

Tegn en cirkel og skrive alle de problemer ned, der flyver rundt inde i dit hovede. 
Kig nu på alle de problemerne én efter én og begynd at streg dem ud, du ikke har kontrol over.

Hvor mange ting er der rent faktisk inde i cirklen nu? 

Disse ting, som du har kontrol over, kan du nu lave en handlingsplan for, hvis du har behov.  
Hvis du ikke kan kontrollere det, er der ingen grund til at du skal bruge din dyrebare tid og tanker på det.

Værdier

Det kan være en stor hjælp at få styr på dine værdier. Hvilke værdier vil du leve dit liv efter? Prioritere du de værdier lige nu? Hvis ikke, så vær opmærksom på det og skab plads til dem i hverdagen.

Det er en simpel øvelse, men det er vigtigt at få ens værdier skrevet ned, så man bliver bevidst om dem. Det gør, at du kan spørge dig selv: “Støtter det her mine værdier?”
Hvis nej, så skære det ud af dit liv. 

Dagbog

Skriv dagbog enten på papir eller på mobilen. Eller lave en video/stemme optagelse, hvor du snakker til dig selv. 

Dagbog lyder så teenage agtig, men det handler bare om at få alle dine tanker ud på papir, så du kan fylde dit hoved med gode ting.


Vi håber, disse metoder kan hjælpe dig til at få en mere stress fri hverdag.

Nogle af teknikkerne er forsimplet udgaver af metoder, jeg har lært af min yogalære, som har hjulpet mig gennem et stress forløb. Til dem der bor i min område, så er Bettina fra Yogaspiren et helt fantastisk menneske.

Sandie Bolund Larsen

Det jeg brænder for indenfor kommunikation og marketing er at holde ting personligt og relaterbart i en verden, hvor alt er ved at blive automatisteret. Og billeder! Gode billeder! Min største pet peeve er virksomheder, der bruger pixelerede billeder. Lige nu sidder jeg som Digital Marketing Koordinator ved en større dansk møbelvirksomhed. Min primære opgave er produkt relateret kampagne set up.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top