Metakognitiv gruppeterapi

Ledighed, forventninger, spild tid og overtænkning

Jeg tænker meget og det har jeg altid gjort. Jeg grubler over idéer, lægger planer og analyserer. Men i februar blev det for meget. Midt i en praktik i forbindelse med min ledighed, jobsamtaler med afslag og et ønske om at lære nyt og vise, at jeg gør mit bedste for at holde mig opdateret, blev jeg sygemeldt. Tanken om at jeg “spildte min tid” fyldte alt. Jeg kunne ikke slukke for mine forventninger til mig selv eller min evige optimering af to do listen.

Lægen foreslog at jeg skulle starte til psykolog, men jeg kunne ikke overskue, at fortælle min livshistorie eller grave endnu mere i de opgaver, som jeg ikke kunne overskue at løse.

En rådgiver fra min a-kasse foreslog, at jeg skulle starte til metakognitiv gruppeterapi. Jeg undersøgte det nærmere.

Metakognitiv terapi

Metakognitiv terapi handler om at lade tankerne fylde mindre. Bruge mindre tid på at analysere og finde svar, og i stedet lade tanker og følelser få fred, så de kan hele sig selv. Denne slags terapi tager udgangspunkt i, at kroppen og hovedet heler sig selv. Ligesom hvis du falder og får en hudafskrabning, så er det bedst at lave være med at pille i det hver dag, men i stedet lade det få fred.

Fra jeg havde tilmeldt mig terapien og til jeg startede, var jeg til et foredrag med Pia Callesen og læste “Lev mere tænk mindre”, for at blive klogere på metoderne. Jeg er meget nysgerrig og havde brug for bekræftigelse i, at det var det rigtige for mig.

Du kan læse bøgerne, hvis du vil blive klogere på metoderne, og hvilke resultater andre har opnået.

Pia Callesens bøger om Metakognitiv terapi

Cektos har lavet en podcast serie om metakognitiv terapi, som du kan høre HER.

Forløbet

Jeg startede på forløbet i starten af marts med 10 andre. Der var 6 mødegange af 2 timer. Det foregik fysisk i Aarhus. Men efter første gang kom corona og lockdown, så resten af gangene blev afholdt online. Hvilket gik rigtig godt.

Terapien handler om at forstå sine tankemønstre og derfor kan man være med, uanset om det er stress, angst, depression eller OCD man har problemer med.

I starten arbejdede vi med, hvilke triggertanker der fyldte hos os, for at finde ud af, hvilke tanker der starter vores grublerier og overtænkning. Triggertanker for mig var f.eks. “hvorfor vil de ikke ansætte mig”, “er jeg ikke god nok?” og “det her er spild af tid”. Når jeg først tænkte de tanker, så kunne jeg ikke stoppe igen. Så fortsatte hjernen med at prøve at finde løsninger og forklaringer på spørgsmålene.

Triggertanker må gerne være der, man skal dog lære, ikke at bruge for meget tid på dem. Hvis jeg går og tænker nogle af disse tanker en hel dag, så bliver jeg endnu mere presset, ked af det og får endnu sværere ved at holde gejsten oppe for fremtiden.

Derfor har vi arbejdet med forskellige metoder til at få nye strategier, så vi bruger mindre tid på tænkning. Vi har f.eks. øvet flytning af fokus og at være passive på vores tanker. Derudover har vi haft grubletid, hvilket er et fast tidsrum hver dag, hvor man måtte tænke alle de tanker, som trigger en.

Det, at vi var omkring 8-10 personer til hver sessions, gav en god gruppedynamik. Det var ikke alle, der havde samme symptomer eller udfordringer, men vi kunne alligevel spejle os i hinanden og give gode råd videre.

Nyt syn på stress

Igennem forløbet skulle vi se denne video. Videoen handler om stress og nogle undersøgelser der viser, at folk der tror stress er farligt har større chance for at dø af det, end dem der ser stress som en naturlig reaktion fra kroppen når den skal yde mere og bliver presset.

Jeg har set den flere gange, for jeg synes det giver god mening, men det tager lidt tid, før jeg rigtigt forstår det, og begynder at inkorporere det i mit liv.

Se videoen her:

Min metakognitiv strategi

For mig skiftede min strategi efter vores 5. møde. Her snakkede vi om fordele og ulemper ved vores nye og gamle strategier.

Min ubevidste modstand for min nye strategi var, at jeg ikke måtte ændre mine planer, jeg skulle tage en beslutning og stå ved den. Det betød, at der var en chance for, at jeg tog en forkert beslutning.

Jeg har altid haft høje forventninger til mig selv og derfor var der stor chance for, at jeg tog den forkerte beslutning. Jeg blev tvunget til at sænke forventningerne og tage én ting af gangen.

Før jeg startede til terapi var fokus for min opmærksomhed; optimering af tid, nå en masse og ikke spilde tiden. Men efter terapi er mit fokus på: ting der giver mig energi og som jeg har lyst til.

Jeg har lært om mine tanker, at jeg kan begrænse dem, og at jeg kan stoppe dem fra at stresse mig og give mig følelsen af spild tid.

En måned efter

Det er nu en måned siden, at jeg afsluttede forløbet. Der er dage, hvor jeg har mange tanker, og hvor det kan være svært at lade dem være. Men der er generelt mere ro i mit hoved og min krop.

Min opmærksomhed på tankerne er anderledes. Der er stadig mange tanker, men jeg stopper hurtigere op og tænker: “Nu er du i gang med at overtænke, og det hjælper dig ikke, stop med at fokusere på dem”.

Jeg har lært, at jeg skal stoppe problemerne før de vokser sig større. Dvs. at hvis jeg har et problem på arbejdet, så skal jeg have det løst, før det bliver et problem der også kommer med hjem, er fokus i snakken med venner og familie og er det jeg tænker på om natten, når jeg ikke kan sove.

Jeg er stadig ved at lære, hvordan strategien bliver en del af min autopilot og min hverdag, men jeg er godt på vej. Lysten til at lave noget, fordi det gør mig glad er tilbage. To do listerne er forslag og ikke krav.

Tak fordi du læste med. Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du har spørgsmål til metakognitiv gruppeterapi.

Pernille Møller Larsen

At skabe den røde tråd i et brand og på tværs af forskellige medier er min store passion. Mine spidskompetencer er grafisk design og digital markedsføring. Mine blogindlæg handler ofte om disse emner, og jeg elsker at afprøve nye systemer og guides, for at lære nyt og optimere.

4 thoughts on “Metakognitiv gruppeterapi

  1. Mega fedt, du sætter fokus på det! Jeg blev selv sygemeldt som ledig. Kan virkelig spejle mig i det. Hvorhenne foregik forløbet? Og hvad koster sådanne 10 gruppesessioner?

    1. Hej Silke, det er træls og ikke særlig rart at være nødsaget til det. Jeg håber, du er på vej i bedre. Dejligt du kunne bruge indlægget.

      Jeg gik hos Cektos i Aarhus, hvor det var 6 gange af 2 timer. Jeg købte det en måned i forvejen og fik det til cirka 3750 kr. Det svarer til samme pris man ville betale pr. time hos en psykolog med henvisning. Jeg havde 5/6 gange online, men det fungerede også rigtig fint. For mig var det alle pengene værd.

      Fra Pernille

      1. Tak for det. Jeg er vild med jeres ærlighed inden for en profession og jobfelt, som ikke altid er særlig ærlig. (Jeg er også en “digital dame”.) Flere af jer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top