10 tips til introverte og særligt sensitive der arbejder i åbent kontorlandskab

Jeg vil gerne dele nogle tips til, hvordan du får det bedste ud af at arbejde i et åbent kontorlandskab, hvis du er introvert og/eller særligt sensitiv. 

Disclaimer: Jeg har kun læst en lille smule om emnet “særligt sensitiv”, så det er ikke sikkert alle tips passer til din form for sensitivitet. Udfra Ulla Hinge Thomsens bog “Særligt Sensitiv” har jeg konkluderet, at jeg har en lille tendens til at være fysisk og socialt sensitiv. 

Eller også er jeg bare meget introvert. 

Indholdet af en introvert arbejdstaske
Ting jeg altid har med i min arbejdstaske

Nu til de tips der hjælper mig i hverdagen på kontoret:

Ryd op
Ryd dit arbejdsbord hver dag. Simple as that.

Minimalistisk
Hav så få ting på bordet som muligt. Jeg har de fleste ting i et skab ved siden af mit skrivebord.

Høretelefoner
Høretelefoner er et must have! Og gerne noise cancelling. (Har selv mit øje på et par fra Sony.)

Dufte
Det her er sikkert lidt TMI, men jeg kan begynde at svede ved de mindste ting, som samtaler med min leder eller folk fra en anden afdeling. Så jeg har altid en lille roll-on parfume i min taske. Der er ikke noget værre end at føle at man lugter.
Dufte kan også hjælpe med at gøre mig rolig og hjælpe på fokus samt koncentration.

Snacks
Snacks for at undgå lavt blodsukker. Både introverte og særligt sensitive kan have svært ved at styre humøret, når blodsukkeret fald. Derfor har jeg næsten altid en snack i min taske eller i mit skab på kontoret. 

Pauser
Pauser er vigtig for at kunne arbejde optimalt. Som introvert har jeg svært ved at tage pauser; for på arbejde der arbejder man! Der er ikke tid til pauser! 

Men hvis man ikke giver sig selv lov til at holde pauser og små snakke ved kaffemaskinen (Hvilket bestemt ikke er mit speciale), så for du ikke ladet hjernen op i løbet af dagen.
Det betyder at du faktisk ikke yder dit bedste, hvis du glemmer pauserne. Og du ender helt sikkert med at være totalt kørt ud, når du kommer hjem.

Rutiner
Rutiner derhjemme til at slappe af og lade op til en ny dag eller uge er vigtigt. Sørg for at lave nogle ting du ved gør dig glad og giver dig energi til en ny dag. Nogle af de ting der virker for mig er: meditation, yoga, læsning og gåture i skoven.

Rammer
Forsøg at skabe nogle rammer, da det kan føles meget sårbart at sidde i et åbent kontorlandskab. Spørg fx om det er muligt at komme til at sidde i et hjørne, så der ikke er stimulans fra for mange sider. Jeg har selv skabt mig et lille hjørne ved at have et lavt skab ved siden af mit skrivebord. Uden skabet ville det føles meget nøgent. Derudover kan det også være godt at sætte rammer ift. hvornår du kigger på din mail eller hvornår andre må komme til dig med spørgsmål. (Hvis du har det svært med at blive afbrudt i dine opgaver.)

Hjemmearbejdsdage
Hvis du har mulighed for at arbejde hjemme fra kan det give dig en dag, hvor du kan fokusere på dine opgaver uden at blive forstyrret og blive drænet af diverse ting på kontoret.

Søvn
Sørg for at få de timers søvn du har brug for i løbet af natten. For mig er det 7-8 timer, men det kan være forskelligt fra person til person. Det skal lige siges at jeg ingen børn har til at forstyrre min søvn. Og så lader jeg for det meste mig selv sove så meget som min krop har brug for i weekenden. 
Fx. Hvis der er sket meget i løbet af en uge kan jeg sov 12 timer fra fredag til lørdag. Igen jeg har ingen børn eller dyr, som vækker mig. Så det er selvfølgelig meget priviligeret at kunne sove så lang tid. Men eftermiddagslure tæller også!

Inspiration til læsning hvis du vil vide mere om det at være introvert og særlig sensitiv:

The Introvert Advantage af Marti Olsen Laney & Martin Olsen Lany
Særlig Sensitiv af Ulla Hinge Thomsen

Er du selv introvert eller særlig sensitiv? Har du nogle gode råd, så må du utroligt gerne dele dem i kommentarfeltet herunder!

Sandie Bolund Larsen

Det jeg brænder for indenfor kommunikation og marketing er at holde ting personligt og relaterbart i en verden, hvor alt er ved at blive automatisteret. Og billeder! Gode billeder! Min største pet peeve er virksomheder, der bruger pixelerede billeder. Lige nu sidder jeg som Digital Marketing Koordinator ved en større dansk møbelvirksomhed. Min primære opgave er produkt relateret kampagne set up.

2 thoughts on “10 tips til introverte og særligt sensitive der arbejder i åbent kontorlandskab

  1. Det er sjovt at se introvert og særlig sensitiv i den sammenkobling som særlig sensitiv og ekstrovert. Mange ekstrovert har det dog med at være introverte samtidig… Eks. det er ikke en udfordring for mig at ringe til 100 fremmede mennesker og tale med dem ifm. spørgeskema eller telefoninterview. Men jeg har svært ved at ringe og bestille min egen pizza.

    Mit bedste tip som særlig sensitiv er giv dig selv 5 min inden du træde ind af døren på jobbet til at få dit nervesystem til at falde til ro. Om det er vejrtrækning eller mindfullness, tyggegummi, et musik nummer… Derudover kan det være en god idé at havde en messagebold ( sådan en orange en) eller en pig bold til hænderne. Stimulansen kan være med til at hjælpe dig bevarer koncentrationen og ikke blive forstyrret af dine omgivelser.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top