5 steps til at definere dit brand

I dette blogindlæg får du 5 tips til mindre virksomheder, som gerne vil blive stærkere på at brande sig selv og hvad deres brand indeholder.

Vi kommer ind på:

  • Værdier & storytelling
  • Visuel identitet
  • Stil & tone
  • Positionering
  • Intern kommunikation

Branding foregår både offline og online, og der findes et hav af råd, som man kan følge for at blive klogere. Vi har samlet de 5 vigtigste, som vi synes man skal arbejde med for at komme i gang.

Værdier & storytelling

Når du skal brande din virksomhed, er det vigtigt, at du har en mission for, hvad du vil med virksomheden og en vision for, hvordan du vil gøre det. Virksomhedens DNA er at knytte værdier til dine produkter eller service. Skabe en kernefortælling, som målgruppen kan forholde sig til og se sig selv i eller som en del af. Her kan fastsættelse af værdier være en nemmere måde at komme i gang på.

Du kan spørge dig selv: “Hvad er min motivation for at lave, udføre, sælge min service/produkt?”

Når du er skarp på, hvad din/virksomhedens mission er, så er det nemmere at markedsføre og brande sig. Du skaber genkendelighed ved at give din virksomhed en historie, et ansigt og en personlighed.

Du kan læse mere om strategier og værktøjer hertil i vores tidligere blogindlæg, hvor du bl.a. kan få nytte af den gyldne cirkel. Læs med HER

Visuel identitet

Den visuelle identitet er en stor del af det førstehåndstryk, som kunder får når de besøger dine sociale medier, hjemmeside, ser dit visitkort eller en annonce. Det er designet du bruger, farvevalg, skrifttyper, logo osv.

Det er vigtigt, at du tænker over denne del og gør noget ud af din identitet. Den visuelle identitet hænger sammen med din brandidentitet, og det handler om at skabe en rød tråd mellem din vision, dine produkter/ydelser og hvordan det bliver vist.

Her er links til nogle af vores blogindlæg om visuel kommunikation, som kan hjælpe dig:

Stil & tone

I dag er der ofte snak om, at det ikke længere er vigtigt om kommunikationen er B2B eller B2C, da det i stedet skal være H2H. Altså Human to human. Sørg for at din kommunikation passer til målgruppen og udtrykker det, som giver mening for dit produkt/din ydelse og din virksomhed.

Det er derfor vigtigt, at du har en klar idé om, hvordan du vil skrive og kommunikere med målgruppen. Du skal bruge dine tekster, dit udtryk og dine værdier til at skabe troværdighed og tillid. Tekster kan skabe følelser hos målgruppen.

Du skal skrive, så din målgruppe forstår det. Så hvis din målgruppe er teenagere, så skal du ikke skrive til dem i en formel og avanceret form, som kun højtuddannede forstår. Du skal skabe genkendelighed mellem dit produkt og målgruppen. Vise at du forstår dem, kender deres udfordringer og behov.

Du kan lære at definere din målgruppe HER.

Positionering

Det handler om, hvordan du skiller dig ud.

Mange virksomheder laver konkurrentanalyser, for at få et overblik over markedet, hvordan andre med lignende produkter/ydelser gør og hvilken strategi, der kan give mening at arbejde ud fra.

For at generere nye kunder og fortsat hjælpe de nuværende, så skal du have en strategi for din branding. Du skal have fastlagt, hvilke ydelser du tilbyder, priser, kundegruppe, geografi og lignende. Så du har en konkret plan at arbejde ud fra. Derfor kan det give god mening at starte med at finde sin position i markedet, og se hvordan man skiller sig ud fra de andre, og hvorfor det er vigtige salgsparametre. Find din plads, og få derved argumenter for din virksomhed og position.

Intern kommunikation

Et brand handler ikke kun om, at have et godt omdømme og gennemført stil/strategi eksternt. Det handler også om at definere virksomhedens vision over for medarbejderne. Skabe et sammenhold og en god kernefortælling indefra.

Derfor er det vigtigt at du indtænker intern kommunikation, uanset om du har 2 ansatte eller 200 ansatte. Hvis du inkluderer dem i virksomhedens udvikling og proces, så står I stærkere, fordi ærlighed, tillid og tryghed er gode grundværdier for ansættelsesforhold og et godt arbejdsmiljø. Ofte har medarbejdere også inputs til forbedringer, så husk at lytte og start virksomhedens brand indefra.

Læs her om, hvordan du kan bruge medarbejderambassadører på Instagram: https://bureau.dk/instagram-strategi-saadan-benytter-du-medarbejderambassadoerer/

Vi håber, du kunne bruge vores tips.

Pernille Møller Larsen

At skabe den røde tråd i et brand og på tværs af forskellige medier er min store passion. Mine spidskompetencer er grafisk design og digital markedsføring. Mine blogindlæg handler ofte om disse emner, og jeg elsker at afprøve nye systemer og guides, for at lære nyt og optimere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top