Anne Billing – We Are Social

Siden 2015 har Anne været selvstændig konsulent, hvor hun rådgiver, underviser og hjælper selvstændige og alle typer virksomheder. Hun hjælper med at gøre virksomhederne synlige og få flere kunder – særligt gennem sociale medier. Anne brænder for online marketing og ved en masse om Facebook og Instagram.

Vi har rakt ud til Anne, fordi vi gerne vil have hendes tips og tanker om månedens tema, som er digital markedsføring. Læs svarene på de fire spørgsmål, vi har stillet hende, her:

1) Hvorfor kan det være godt at annoncere på Instagram og Facebook? Og hvordan er det anderledes end organiske opslag?

Annoncering på Facebook og Instagram giver en god mulighed for at nå ud til den målgruppe, som passer til din virksomhed og dine varer/ydelser. Det er både en fordel, når du er ny i markedet og endnu ikke har en så stor følgerskare, men også vigtigt, når du har en etableret forretning, sådan at du hele tiden har mulighed for at tiltrække nye kunder i et tempo, som organiske opslag ikke nødvendigvis giver mulighed for.


I forhold til organiske opslag, så har du med annoncer en del mere styring end ved at lægge din forretning i hænderne på en algoritme, som konstant ændrer sig og i mange tilfælde gør det sværere for virksomheder at nå deres målgruppe organisk.

2) Hvad er dit bedste råd til content creators?

Tænk på målgruppen, når du laver dit content.

Størstedelen af brugerne på sociale medier er primært online via mobilen, og det stiller nye krav til, hvordan dit content skal serveres.
Tag fx video: Mange af os laver stadig video i ”TV-format”, fordi vi er blevet belært i årevis om, at det er forbudt at filme på højkant. Men på en mobilskærm er vores adfærd anderledes, og vi ser nu videoklip i højformat som både Stories, IGTV og Reels. Selv Youtube har nu Stories og viser højkantsvideo i feedet.


Husk også, at vores attentionspan er kort: Det betyder, at uanset om du laver billeder, tekst eller video, så skal din modtager kunne afkode inden for de første 3 sekunder, hvad dit budskab er.
En sidste ting, som er uhyre vigtig, er at vi som content creators skal tage et test/lær-mindset til os. Kig på dine tal: Hvilket content klarer sig godt og får flest likes, kommentarer og videovisninger? Det er dét, du skal lave mere af.

Anne Billing ved computeren

3) Hvordan holder du dig opdateret på nye funktioner osv.?

Jeg indrømmer blankt, at jeg oftest opdager nye funktioner i Instagram mere eller mindre tilfældigt, når jeg bruger appen. Mit fokus er primært på den mere strategiske side, og her holder jeg både øje med Instagrams eget newsroom, et hav af blogs og nyhedsbreve, og så deltager jeg (når det ikke lige er 2020 😉  ) også på relevante konferencer om online markedsføring.


Hvis jeg skal give et godt råd her, så pas på ikke at lade FOMO’en tage over i forhold til altid at skulle være først med det nyeste nye. Man kan let blive handlingslammet, når alle pludselig taler om Reels eller nye stickers i Stories.
Vær nysgerrig og prøv det af, hvis det giver mening for dig. Men det, der vinder på den lange bane er stadig at holde fokus på målgruppen: Lav godt indhold, som de gider interagere med. Det er alligevel ikke farven på dit Instagram-ikon eller en tilfældig GIF, som i sidste ende kommer til at afgøre din bundlinje.

4) Hvis man er i tvivl, om man skal lave en webshop eller sælge sine produkter direkte på Instagram, hvad ville du så anbefale? 

Uha! Det spørgsmål kan virkelig dele vandene.
Der er masser af eksempler på forretninger, som bruger Instagram som eneste salgskanal, og det kan da også være fint, hvis man sælger lidt hjemmelavede smykker eller andet, hvor man ikke er 100% afhængig af den indkomst.


Men min klare anbefaling er, at Instagram ikke kan erstatte en webshop. Der er nogle helt lovmæssige ting omkring handelsbetingelser og privatlivspolitik, som kunden både skal kunne finde og aktivt acceptere, som man ikke rigtig kan løse ved bare at have en Instagramprofil. Og så er der hele den del, der handler om, at man gør sin forretning ekstremt sårbar ved kun at kunne findes på et socialt medie. Det kræver i princippet kun en enkelt ændring i algoritmen eller en hacket profil at blive totalt usynlig – er det en risiko, man har råd til at løbe?

En webshop giver mulighed for at fordele sine markedsføringsaktiviteter udover flere platforme: Google (SEO og Ads), Facebook, Instagram, Pinterest osv. Og det sender i sidste ende også et signal til kunden om, at man er en seriøs forretning, som også er her i morgen.

Anne Billing

Læs mere om Anne Billing og følg hende her:

Hjemmeside: https://annebilling.dk/

Instagram: https://www.instagram.com/annebillingdk/

Facebook: https://www.facebook.com/annebilling.dk

Du kan også blive klogere på Digital markedsføring, ved at læse vores blogindlæg om emnet HER

Pernille Møller Larsen

At skabe den røde tråd i et brand og på tværs af forskellige medier er min store passion. Mine spidskompetencer er grafisk design og digital markedsføring. Mine blogindlæg handler ofte om disse emner, og jeg elsker at afprøve nye systemer og guides, for at lære nyt og optimere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top