Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

“Brand dig selv som den virksomhed du ønsker at have” – Brandingfotograf Helene Hallager

Som brandingfotograf har Helene Hallager kombineret en business-uddannelse og passion for fotografi. Hun hjælper primært selvstændige kvinder med at skabe billeder, der understreger netop deres brands personlighed og værdier. Vi har spurgt Helene, hvad det er brandingbilleder kan og om hendes bedste tip til personlig branding.

Hvilken værdi mener du det kan give at få taget professionelle branding billeder? Kan man ikke bare selv tage billeder?

Alle kan tage billeder med deres telefon. Også ganske udmærkede billeder. Men der er altså bare forskel på et hurtigt snapshot med mobilen og ét, der er skudt af én som kan forene lys, vinkler, komposition, kameraindstillinger og redigering på en måde, der viser dig fra din bedste side og udtrykker dine værdier.

Og hvilken værdi har det så…

Lidt skarpt sat op kan du sammenligne med, hvad du er villig til at betale for varer i Nettos ‘spotvare’-rodekasse? Hvad ville du betale for den samme vare, hvis du i stedet havde fundet pænt sat op på Irmas hylder? Jeg tror ikke det er utænkeligt, at vi ofte taler om i hvert fald 4 gange så meget.

Derfor siger man jo også, ‘dress for the job you want, not the job you have’ – I overført betydning: Brand dig selv som den virksomhed du ønsker at have, ikke den du nødvendigvis har lige nu. Så tror jeg i hvert fald på at vejen til drømmen bliver kortere.

© Helene Hallager

Hvordan får du dine kunders personlige brand og udtryk frem i billederne? 

Først og fremmest ved grundig forberedelse for at forstå brandet og den person jeg står overfor. 

Jeg undersøger kundens eksisterende hjemmeside og sociale medier og sender en agenda for vores planlægningsmøde med en række spørgsmål, som hjælper kunden med at få sat ord på brandets personlighed, værdier, produkter, målgruppe og ønsker, så vi taler samme sprog. 

Med udgangspunkt i spørgsmålene sparrer vi om udtryk, set-up, lokationer, rekvisitter, tøj m.v. der kan understøtte brandet. Både kunden og jeg finder også gerne nogle referencebilleder i den stil, vi forestiller os at ende ud med.

Derudover gør jeg mig umage for at selve oplevelsen med at blive fotograferet bliver tryg og behagelig. Dét skaber nemlig det bedst mulige rum for at vise sin personlighed frem.

© Helene Hallager

Hvis man selv leger med at tage nogle personlige branding billeder – Hvordan skaber man så et sammenhængende udtryk? / Hvad er dine bedste tips til at skabe et ensartet udtryk?

For at blive sammenhængende skal der være noget genkendeligt i billederne. Det kan være en brand-farve der går igen på forskellig vis, f.eks. i tøj, rekvisitter eller baggrund. Disse elementer får endnu mere fokus, hvis du derudover kigger dig omkring og rydder op. Se på alt, der kommer med på billedet, også i baggrunden. Er der mange ting? – Fjern noget. Simpelt er godt. Passer farverne og stemningen til dit brand? Hvis ikke, så fjern det, der ikke passer ind.

Redigering er også et effektivt værktøj. Hvis du bruger filtre, så vælg ét eller højst to, som du bruger på alle billeder. Det sikrer konsistens og genkendelighed i udtryk og stemning.

Hvis du er i tvivl kan du bruge en app som Unum eller bare et album på din telefon til at se om dit billede ville passe ind mellem resten af dine billeder inden du poster det nogen steder.

© Helen Hallager

Du skrev til os, at du som ung forsøgte at influere dine venner og familie til at bruge de samme ord som dig. Hvorfor og hvordan gjorde du det? Gør du stadig noget lignende?

Jeg forsøgte faktisk ikke bevidst, men jeg har over tid bemærket at lærere, chefer, medstuderende og kollegaer gennem mit liv – Både dem jeg har kendt længe og dem jeg kun har haft lidt med at gøre – har brugt de samme ord om mig, også når de har omtalt mig til andre. Og det er jo faktisk hvad personlig branding er. Dét andre siger om dig, når du forlader lokalet.

© Emilie Haut

For mig har det handlet meget om at være grundig og flittig/ansvarsbevidst, men hvad der er dit ‘varemærke’ tror jeg ikke er vigtigt. Det handler om at du er konsistent.

Uanset hvem du arbejder med, hvor du møder dem, hvor godt du har det med personen (eller det modsatte), om det er en rutineopgave eller et spændende projekt, og uanset hvor presset du ellers er, så skal alle du møder opleve dine kerneværdier. Selv små opgaver kan give dig gode ambassadører – Du ved jo aldrig, hvem de kender.

Derfor har jeg også i min fotografvirksomhed brugt en del tid på at finde frem til netop mine kerneværdier og tænker meget over, hvordan jeg konsekvent kan give den oplevelse til alle kunder og potentielle kunder, hvad end jeg møder dem fysisk, på skrift eller per telefon. Og jeg ser nu disse ord i de anbefalinger jeg får, hvilket beviser, at det virker.


© Maria Stougaard

Hvis du vil have flere tips til branding og fotografering er du velkommen til at følge med på:

Instagram: instagram.com/helenehallager/

LinkedIn: linkedin.com/in/helenehallager/

Facebook: facebook.com/helenehallagerphotography

Pinterest: pinterest.dk/HeleneHallagerPhotography/

Sandie Bolund Larsen

Det jeg brænder for indenfor kommunikation og marketing er at holde ting personligt og relaterbart i en verden, hvor alt er ved at blive automatisteret. Og billeder! Gode billeder! Min største pet peeve er virksomheder, der bruger pixelerede billeder. Lige nu sidder jeg som Digital Marketing Koordinator ved en større dansk møbelvirksomhed. Min primære opgave er produkt relateret kampagne set up.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top