Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

Få et indblik i Maja Blarkes arbejde med grafisk design

Maja Blarke har arbejdet med grafisk design i mere end 20 år. Siden 2017 har hun været freelance grafiker og illustrator.

Hvad kan du bedst lide at lave inden for grafisk design?

Jeg har faktisk ikke på den måde nogen favorit-opgaver. Jeg arbejder utrolig alsidigt og med mange forskellige kunde- og opgavetyper. Og det synes jeg, er virkelig dejligt. Jeg nyder rigtig meget at mine dage og opgaver kan være meget forskellige.

En typisk uge for mig kan godt være sådan her: Den ene dag sidder jeg og arbejder på at tegne illustrationer eller infografikker – og den næste dag starter jeg en større rapport op. Sideløbende med det, kan jeg lave animerede web bannere. Og efter det skal jeg måske designe og skabe en PowerPoint-skabelon fra bunden. Så dagene er sjældent ens og aldrig kedelige. Og jeg er glad for alle opgaverne. Så jeg tror faktisk, at jeg hellere vil sige, at det jeg allerbedst kan lide, ved at arbejde med grafisk design er, at det kan være så alsidigt og forskelligartet. 


Hvad er dit favorit værktøj til at lave grafisk design?

Mine værktøjer består primært af software. Jeg arbejder mest i InDesign, Photoshop og Illustrator, når det er klassisk grafisk design, jeg laver. Og ind imellem også i After Effects, når jeg f.eks. animerer. Det er alle fantastiske programmer, og jeg ville ikke kunne undvære nogen af dem. De supplerer hinanden utrolig godt. 

Når jeg skaber digitale illustrationer, bruger jeg det program, der hedder ProCreate på min iPad Pro. Og det er helt bestemt også et yndlingsprogram for mig. Det har løftet det at tegne, til et helt nyt niveau for mig. Og min Apple-pen er uundværlig, når jeg arbejder i det program.

  

Vi kan se, at du har designet en del grafisk materiale med mange informationer på. Hvordan sørger du for, at læseren ikke bliver overvældet af informationer?

Ja det er rigtigt, det laver jeg en del af. Det er et spørgsmål om at skabe ro og struktur i kaos. Det bruger jeg f.eks., når en rapport skal opbygges. Jeg gør det, ved at skabe ensartethed og genkendelighed, så læseren kan finde et mønster og nemt finde rundt og navigere i den. Derved kan læseren koncentrere sig om at læse, og huske hvad de har læst.

Informationsopbygning af Maja Blarke

Det handler om at føre læseren gennem teksten på en god måde. Og så er det vigtigt at skabe luft og lethed i meget teksttunge udgivelser, så det ikke bliver for voldsomt. Hvis man bare møder en mur af tætskrevet tekst, så opgiver man nærmest før man går i gang. 

Derudover er det også en god ide at bryde tunge tekststykker op ved brug af grafiske elementer, f.eks. ikoner, illustrationer/billeder, bokse, citat-fremhævelser osv. Den slags er med til, at gøre det hele mere spiseligt for læseren og knapt så tungt at gå i gang med.  

Hvor finder du inspiration?

Til nogle opgaver vil der være en designguide, jeg skal forholde mig til. Jeg kigger den godt igennem og ser på, hvordan jeg kan udnytte den bedst muligt. Måske er der nogle grafiske elementer eller gode farver, jeg kan arbejde kreativt med, eller en ny måde jeg kan bruge de “gamle” elementer og regler på. Så det at kigge en designguide igennem, med nye øjne, kan give inspiration til, at gøre noget på en lidt anderledes måde. 

Hvis jeg skal skabe noget nyt helt fra bunden, hvor der ikke er retningslinjer, jeg skal holde mig til, så researcher jeg overordnet på firmaet, f.eks. gennem deres hjemmeside og SoMe-kanaler. Og jeg taler selvfølgelig om ønsker og behov med kunden. Jeg bruger f.eks. Pinterest og Behancé til at samle inspiration og idéer.

Helt gammeldags og analogt, har jeg gennem årene købt mange super fede design-bøger, som jeg bladrer i. Og jeg har samlet fede tryksager, jeg er stødt på rundt omkring i verden. 

Grafisk design af Maja Blarke

Hvad er dit bedste design tip?

Uha, den er svær… Det er i virkeligheden nok, at øve dig i at lytte til kundens behov, og tage dig god tid til at brainstorme og tænke kreativt ud fra det. Og stop ikke dig selv i idé-udviklingsfasen. Hvis du går død eller føler dig låst fast i en idé eller et design, som bare ikke vil fungere. Så “Kill your darlings” og læg det væk for en tid. Start så forfra med et blankt papir… Så er min erfaring, at der kommer nye idéer.

Lær mere om Maja her

Instagram: graphicdesignermajablarke

Facebook: grafiskdesignermajablarke

LinkedIn: Grafisk designer Maja Blarke

Website: majablarke.myportfolio.com


Du kan få mere inspiration og tips til grafisk design HER

Pernille Møller Larsen

Jeg er nysgerrig, struktureret og elsker at skabe visuel harmoni. Mine kompetencer spænder bredt, men jeg brænder for at skabe sammenspil mellem indhold og den visuelle repræsentation. Det hele skal være en enhed, så målgruppen hurtigt kan aflæse budskab og brand. Jeg ønsker at skabe gennemsigtighed og markedsføre med et bæredygtigt fokus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top