Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

“Marketing er at sende en invitation, branding er grunden til at du får ja.” // Sofie Wille

Marketing er at sende en invitation, branding er grunden til at du får ja.

Hvordan arbejder du med branding i digital markedsføring?

Så jeg arbejder som strategisk rådgiver. Min verden er at samle trådene for virksomheder, kommuner og organisationer og servere en handlingsplan der er lige til at sætte i spil. 

Som jeg ser det, er markedsføring den handling det er at invitere nogen ud, men branding er årsagen til at de vil sige ja. Brandingdelen er fundamentet, fortællingen og det som din målgruppe vil spejle sig i. Det skal have tydelige værdier, og helst være noget folk ønsker at spejle sig i. De bedste brands er dem der smitter af på dig, ved at købe produktet. Som en MAC eller et par Nike Air. 

Digital markedsføring kommer herefter og handler mest om kommunikation og digitalisering. Oplevelsen med digital markedsføring handler om at servere verdens bedste fortælling i et interessant eller inspirerende set up. 

Begge dele har sine styrker men ingen af dem kan fungere uden hinanden, og det synes jeg er fascinerende.  


Hvordan kan man arbejde med kunderejsen i digital markedsføring? Hvad oplever du, at mange overser?

Den bedste måde at arbejde med din digitale kunderejse er at prøve at tage den selv. Tænk over hvad du forventer af din købsrejse og tjek om du tilbyder det på dine egne platforme. De mest almindelige fejl er at der ikke er direkte link til køb, at grundlæggende information ikke er let at finde, eller at det er besværligt at få lov til at købe. 

Vi er forkælede som forbrugere, og forvendte i forhold til hvor let og hurtigt det skal være at købe. Hvis ikke du har mobilepayløsning på et kompetitivt produkt taber du op til 70% af dine potentielle kunder.

Kunderejsen

Jeg tænker at dig der læser med her, har et forholdsvis high end produkt. Og du er brandet der skal sælge det. Så er det vigtigt at have tænkt sælligt fire indvendinger ind i din kunderejse: 

  1. På dine digitale platforme bør du hjælpe besøgende med at forstå, først, hvorfor de skal handle hos dig. Svaret er her at finde i din brand identitet, dine værdier, og din energi. Stå frem, vis dit skønne ansigt. Vi handler med dem vi kan lide, og du har en vindende fordel hvis du er et personligt brand, for så vil det være din energi og personlighed der sælger. 
  2. Herefter vil din potentielle kunde tænke, om de er de rigtige til at købe hos dig. Altså, er de i din målgruppe. Her vil de lede efter indikationer på at du taler direkte til dem. Derfor bør du altid kommunikere direkte til det ene menneske der sidder bag skærmen, og du bør blive konkret med hvem du særligt vil kunne hjælpe. Du kommer ikke til at sortere folk fra, men du bliver skarpere i at italesætte det behov, der gør at folk vil købe hos dig. 
  3. Når dine potentielle kunder føler at du taler til dem, og de godt kan lide det, du står for, vil de begynde at sammenligne dit produkt. Her er det vigtigt at du får vist det, der adskiller dit produkt fra andre. Det er her, det er en fordel at have tænkt over sin niche. Et godt produkt er overbevisende, når du forstår den forandring du kan opnå med det. 
  4. Til sidst er der kun én hindring tilbage på din kunderejse, og det er spørgsmålet om købet skal ske nu eller senere. Derfor er det en rigtig god idé at have tænkt kampagner ind i sin kunderejse, der serverer argumenter for at købet skal ske nu, før det er for sent. 

Med de fire led i tankerne, kan du prøve at tage din egen kunderejse og se hvad du møder. Gør det let for dine nye kunder at finde dig, og finde vej videre til den information de skal bruge. Og så vil jeg til sidst sige at hvis du har betalingsløsning på din side, så prøv altid selv at købe dit produkt som den første. Det er SÅ surt at opdage at noget ikke virker, efter at have brugt en masse kræfter på at sende trafik dertil. 

Sofie Wille


Hvordan spiller følelser en rolle i markedsføring?

Det siges af 80% af vores købsbeslutning kommer fra hjertet. Så følelser har altid indflydelse på alt hvad vi gør. Særligt når det er større investeringer. Det er derfor ejendomsmæglere bager friske boller når de vil sælge et hus. 

Følelser kan se ud på mange måder i markedsføring, men den måde du kommunikerer om dit produkt er det en stor hjælp at tale ind til det, du ved at din kundetype mærker. Du kan både tale til de ubehagelige følelser som frygt, eller det problem du ved at din kunde vil af med. 

Jeg vil til enhver tid vælge at tale ind til de positive følelser om forandring og drømmescenariet, som dine kunder kan opnå eller se frem til, i forbindelse med det, du gør. 


Vil du dele en succesoplevelse du har haft, med din digitale markedsføring?

Altid! Jeg har haft mange og dem jeg er gladest for er dem der er lykkedes for mine kunder. Det er en stor succes for mig hver gang en passioneret kvinde, som ofte ikke tror nok på sig selv, pludselig får hul igennem med sin markedsføring og begynder at få det salg hun har ventet så længe på. Jeg bliver så glad hver eneste gang det lykkedes, for det er der hvor jeg mærker at jeg gør en forskel. Jo flere jeg kan hjælpe med at drive forretning fra hjertet, jo bedre en verden tror jeg at vi skaber sammen. Det bilder jeg mig i hvert fald ind 

Tak til jer for at dele så mange skønne og inspirerende profiler af digitale damer. I er med til at gøre en kæmpe forskel for dem der måske sidder og er i tvivl om at de også kan tage handling på deres drøm. 

Sandie Bolund Larsen

Det jeg brænder for indenfor kommunikation og marketing er at holde ting personligt og relaterbart i en verden, hvor alt er ved at blive automatisteret. Og billeder! Gode billeder! Min største pet peeve er virksomheder, der bruger pixelerede billeder. Lige nu sidder jeg som Digital Marketing Koordinator ved en større dansk møbelvirksomhed. Min primære opgave er produkt relateret kampagne set up.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top