Morten Münsters “Jytte fra Marketing” bøger – Udtalelse fra Fenci Le Axelsen

Jeg har hørt godt om Morten Münsters Jytte bøger om adfærd, og selvom jeg har begge stående på min bogreol, så har jeg endnu ikke fået dem læst. Derfor har jeg spurgt Fenci Le Axelsen, om hun vil komme med en udtalelse om bøgerne, da jeg ved, hun er fortaler for bøgerne.

Fencis udtalelse om Jytte fra marketing

Man skal læse Jytte-bøgerne, hvis man er interesseret i adfærd. Det jeg personligt har fået ud af at læse Jytte fra Marketing er, at jeg har fået øjne op for, at alt adfærd ligger i vores vaner. Det er de bitte små handlinger vi gør hver dag, som afgør vores almene adfærd. Morten kommer med gode tips og teorier til, hvordan man kan ændre på sine vaner, for dertil at ændre sin adfærd. 

Jytte fra Marketing er desværre gået for i dag

I Jytte fra Marketing får man en let gennemgang af den tilgængelig viden omkring adfærdsteori. Morten er rigtig flink til at referere til mange andre kilder inden for feltet.

Dertil skriver han i denne bog om, hvordan man skal ændre handlinger, for at ændre holdninger (oftes er det sidstnævnte, som holder os tilbage fra at ændre handling).

Til det kommer han ind på forskellige metoder til, hvordan du kan tilføre/fjerne friktion fra en ønsket adfærd, for at fremme det hensigtsmæssige udfald. Den proces kaldes for en barriereanalyse (hvor man finder ud af, hvad der står i vejen for opnåelsen af den ønskede adfærd). 

Jytte vender tilbage

Jeg er ikke noget så langt i denne endnu, men Morten skriver om 3 myter/overbevisninger, som står i vejen for reel forandring. Jeg har læst om den første, som er:

  1. Du opnår ikke mere forandring ved at indføre flere tiltag. Tværtimod. Du opnår kun mere forandring ved at indføre mindre forandring. Det gør du ved at give dig selv mere albuerum (eller slack som han kalder det). 

Videoer

Morten Münster har lavet 3 videoer i forbindelse med udgivelsen af den nye bog, hvor han fortæller om de 3 myter/overbevisninger, hvor Fenci nævnte den første oven for. Du kan se de 3 videoer, og blive klogere, her:

3 små svar på 3 store spørgsmål

  1. Hvorfor er folk ikke motiveret for min forandring?

2. Hvorfor er der så mange møder? Og så meget tidsspild?

3. Hvordan får man folk til at elske sine forandringer?

Fenci Le Axelsen

Et godt råd: “Husk at forandring er en proces. Du ser ikke resultaterne af processen med det samme. Der går lidt tid, hvor du befinder dig i det som Morten kalder for “the vally of despair”, hvor alt hvad man gør ikke ses. Men pludselig. BUM. Så ser man virkelig effekterne af alle de bittesmå vaner vi har gjort. Der sker forandringerne eksponentielt.”

Fenci blev i 2019 færdig med sin kandidatgrad i Engelsk og International Virksomhedskultur hos Aalborg Universitet. Sidenhen har hun arbejdet på at dygtiggøre sig indenfor videoproduktion og fotografi.

I sidste uge lancerede hun podcasten “Gå med det” sammen med Kathrine Ærthøj Kanne, hvor de lærer deres gæster at kende, mens de går en tur. De går en tur for at skabe en afslappet stemning, så folk er sig selv og svarer fra hjertet.

Du kan lytte til podcasten her

Apple Podcast 

Spotify

Google Podcast

Du kan følge Fenci her

Fenci Le Axelsen

Instagram

Instagram – Gå med det

LinkedIn

Mellemrum

Mellemrum


Du kan se de andre måneders temaer HER

Pernille Møller Larsen

Jeg er nysgerrig, struktureret og elsker at skabe visuel harmoni. Mine kompetencer spænder bredt, men jeg brænder for at skabe sammenspil mellem indhold og den visuelle repræsentation. Det hele skal være en enhed, så målgruppen hurtigt kan aflæse budskab og brand. Jeg ønsker at skabe gennemsigtighed og markedsføre med et bæredygtigt fokus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top