Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

Personas – Lær din målgruppe bedre at kende

Har du et billede af, hvem din målgruppe er? Har din kollega samme billede af dem? For at være sikker på, at målgruppen er defineret korrekt og alle arbejder efter samme mål kan man lave personas og få konkrete personer at arbejde ud fra.

Hvad er personas?

Personas er en beskrivelse af udvalgte personer fra målgruppen, så man kan få et ansigt på dem, og har konkrete eksempler at tage udgangspunkt i. De kan hjælpe med, at kommunikationen bliver mere direkte og relevant, fordi man har mere information om målgruppen, deres holdninger, vaner og følelser. Det er beskrivelser af fiktive personer, men laves med informationer om ens virkelige målgruppe.

”Men hvorfor lave dem?”, tænker du måske. Er det ikke bare en masse arbejde, som man kunne have brugt på at lave indhold til målgruppen i stedet for at definere den? Det kommer helt an på, hvor meget du/I har styr på, hvem I kommunikerer til.

Hvordan kan de bruges?

Personas handler om kvalitet frem for kvantitet, og derfor har flere også oplevet, at miste lidt følgere, når de har defineret personas og har implementeret dem i kommunikationen. Dette sker, fordi de har haft nogle følgere, som ikke var der af de rigtige årsager. Det er bedre at have følgere som interagerer med ens content, fordi de finder det interessant, end at have en masse følgere, som hverken liker, kommenterer, køber osv.

Det handler om at finde frem til en kommunikation og indhold, som giver mening for målgruppen. Derved kan I ramme de rigtige på den rigtige måde, og finde et match og så deres og jeres mål med relationen opfyldes.

Personas er ikke kun til sociale medier, direkte salg eller lignende. De kan også bruges ved idéudvikling, prototypetests, i designfasen, til rekruttering og ved brugsscenarier. Én af de mange fordele ved personas er, at de synliggør hvilken værdi produktet/ydelsen skal skabe hos målgruppen. Derved lærer man, hvilket behov målgruppen har og hvordan man kan sætte fokus på dette i éns kommunikation og strategi. Men personas kan ikke erstatte rigtige brugere, så derfor skal man stadig teste osv. på andre måder en gang imellem. Personas skal holdes opdateret, så hvis der f.eks. sker en digital udvikling og målgruppen nu også kan benytte en app til at tilgå jeres produkt, så skal brugsscenarier, digitale vaner osv. tilpasses. Det vigtigste er, at benytte personas aktivt, så man bliver sat ind i dem, og får dem implementeret i processen.

Hvordan laver jeg en persona?

Der er forskellige skabeloner til at lave et personas. Jeg har oftest arbejdet med at udvikle primære og sekundære personas, så man har 3-4 personas i alt for målgruppen. Målgrupperne er ofte mange forskellige typer af mennesker og derfor kan det være svært kun at lave ét. F.eks. hvis din målgruppe primært er mænd, så giver det mening at lave 2 primære personas der er mænd og 1 sekundært personas som er kvinde. Derved har du fokus på mændene, men har stadig en kvindelig personas i baghovedet, og hvordan kommunikationen skal vinkles, for at den også er tilpasset hende.

For at lave personas skal du bruge informationer om målgruppen, som du f.eks. kan få gennem oversigter på sociale medier i forhold til aldersgruppe, landsdel osv. Ellers kan man lave spørgeskemaer eller interviews. Nogle virksomheder har allerede et billede af målgruppe fra forskellige undersøgelser. Tag udgangspunkt i disse og se, hvilke områder du mangler nogle informationer om.

Persona skabelon:

  • Navn: (Det skal både være fornavn og efternavn, evt. også mellemnavn, for at gøre det så realistisk som muligt)
  • Alder:
  • Beskæftigelse: (Titel på stilling og evt. også firma. Eller uddannelse og linje, hvis personen er studerende)
  • Bopæl: (Hvilken by, med hvem og evt. om det er lejlighed, hus eller værelse)
  • Civilstatus: (F.eks. single, i et forhold, forlovet, gift, enke/enkemand, skilt)
  • Fritidsinteresser: (F.eks. en sportsgren, vinsmagning, strikker, læser, planlægning af rejser, venner, familie)
  • Musikgenre: (Det siger meget om en person, hvilken musikgenre de foretrækker)
  • Yndlings tv-programmer: (F.eks. Bagedysten, streamer mest film, ser ikke tv, børneprogrammer med børnene eller krimiserier)
  • Personlighed: (F.eks. er imødekommende, let til smil, har svært ved store forsamlinger, er meget struktureret, har sort humor, kærlig, ærlig eller har et stort temperament)
  • Fremtidsplaner: (F.eks. Planlægger at flytte til udlandet nogle år, vil gerne købe hus, have børn, løbe maraton, blive mere bæredygtig eller starte egen forretning)
  • Teknologi erfaring: (Beskriv hvilken teknologi personen bruger, det er oftest en god idé at tage mærker med også, hvis man f.eks. skal brugerteste en app og den kun findes til enten android eller Apple, så er det en vigtig information. Derudover kan det også være vigtigt, hvor ofte de køber nyt og hvor meget de går op i det og bruger det)
  • Baggrund: (5-8 linjer om personens opvækst, hvilken bump eller åbenbaringer personen har haft indtil nu. Vigtige livsværdier, forskellige bopæle eller andet relevant for produktet/ydelsen)
  • Scenarie: (Her bliver det konkret i forhold til dit produkt/ydelse. Skriv 5-10 linjer om en oplevelse personen har med jer, f.eks. mødet med jeres nye kampagne, et besøg på hjemmesiden, brug af app’en, set fysisk plakat eller oplevet produktet i en butik. Det må gerne være en detaljeret beskrivelse, fordi det er et brugsscenarie. Her kan det være en god idé at tage udgangspunkt i en observation af målgruppens brug af produktet/ydelsen eller tidligere erfaringer heraf)

Sæt dem i spil med dit produkt/ydelse

  • Business Objectives: (3-4 punkter om jeres mål med kampagnen/produktet/hjemmesiden osv. F.eks.
    • ”Få målgruppen til at registrere sig som medlem”
    • ”Få målgruppen til at tilmelde sig nyhedsbrevet”
    • ”Få målgruppen til at se instruktionsvideoen”)
  • User Goals: (3-4 punkter om målgruppens mål med kampagnen/produktet/hjemmesiden osv. F.eks.
    • ”Modtage tilbud, adgang til eksklusive events og inspiration via medlemskab”
    •  ”Få adgang til de nyeste kollektioner ved lancering via nyhedsbrevet”
    • ”Hjælp til at samle produktet korrekt”)

Tilpas til dit produkt/ydelse

Derudover kan der være nogle spørgsmål som giver mening at stille i forhold til dit produkt/ydelse, f.eks.:

  • Forhold til mad/design/bæredygtighed:
  • Motivation i forhold til sport, madlavning, læsning osv.:
  • Social medie vaner:
  • Yndlings fag:
  • Sprog:
  • Livsstil:
  • Yndlings kunstnere:
  • Hobby:
  • Er han/hun på mediet i arbejdstiden?:
  • Generelt er det godt med hv-spørgsmål som:
    • Hvornår stødte personen på virksomheden første gang?
    • Hvordan kan produktet hjælpe ham i hverdagen?
    • Hvem vil hun anbefale det til?
    • Hvilke udfordringer har han/hun i hverdagen?
    • Hvilke Instagram-profiler følger han/hun?
    • Hvilke hashtags ville personen bruge?

Information om personens følelser, drømme og frygt gør dem mere menneskelige.

Foto

Derudover er det godt at få et billede på, så man har et ansigt at forholde sig til. Det skal være et billede, som du har lov til at bruge og helst ikke af nogen du kender i forvejen. Hvis du bruger et billede af en person du kender i forvejen. Så har du allerede et indtryk og konkrete informationer om denne person, og kan blande det sammen. Du kan f.eks. finde gratis billeder her: https://unsplash.com/

Søgning på billeder af "woman" på unsplash.com
Søgning på billeder af “woman” på unsplash.com
Søgning på billeder af "man" på unsplash.com
Søgning på billeder af “man” på unsplash.com

Hvis du har flere medier og har forskellige målgrupper på f.eks. LinkedIn, Facebook, Instagram og Twitter. Så kan det være en fordel at lave en persona for hvert medie. Det kan også være relevant i forhold til online og offline målgrupper.

Eksempler

Herunder er der 2 eksempler fra et madspildsprojekt på min multimediedesign uddannelse. Der er et primært og sekundært persona.

Personas eksempel
Personas eksempel

Forskellen på det primære og sekundære persona er i denne sammenhæng, at vi gerne ville have den primære målgruppe til at engagere sig mere og tilmelde sig et event. Mens den sekundære målgruppe “kun” skulle benytte de digitale løsninger.

For at huske personas og bruge dem aktivt har jeg tidligere lavet dem som små plakater og hængt dem fysisk op på kontoret, så man bliver mindet om dem og ser dem dagligt. Derved er det nemmere at inddrage dem i en proces og spørge hinanden: ”Tror du Henning ville like dette? Eller ville han dele det med sine venner?”. Og derved bliver de en del af strategierne, bliver brugt aktivt og ligger i baghovedet.

Det er også muligt at lave moodboards af personaernes hverdag, hvis man har behov for dette. Det kan også laves for deres teknologi vaner, hobbies, madvaner, motionsform osv.

Når dine personaer er færdige. Kan du se, om du skal ændre sprog, hashtags, medie osv. og derved afprøve en ny kommunikationsform til målgruppen. Jeg håber, at personas vil give dig et bedre indblik i målgruppen!

Pernille Møller Larsen

Jeg er nysgerrig, struktureret og elsker at skabe visuel harmoni. Mine kompetencer spænder bredt, men jeg brænder for at skabe sammenspil mellem indhold og den visuelle repræsentation. Det hele skal være en enhed, så målgruppen hurtigt kan aflæse budskab og brand. Jeg ønsker at skabe gennemsigtighed og markedsføre med et bæredygtigt fokus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top