Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

“Pinterest er en platform i rivende udvikling” // May Kjærsgaard

May Kjærsgaard er journalist og digital udviklingschef hos BO BEDRE. For BO BEDRE har hun udviklet et stærkt digitalt univers, der blandt andet tæller en Pinterest-profil med over 10 millioner visninger om måneden. Hvis du selv er nysgerrig på, hvordan man kan arbejde professionelt med Pinterest, kan du læse med herunder og blive klogere på, hvad man skal vide om at bruge Pinterest i sin markedsføring.  

Hvorfor er Pinterest en interessant kanal? 

Pinterest er en platform i rivende udvikling. I den seneste opgørelse om danskernes medieforbrug fra Slots- og Kulturstyrelsen fremgår det, at 23% af alle danskere med internet nu har en profil på Pinterest. Pinterest er derfor en oplagt platform at kigge på, når man sammensætter sit marketing- og kanal-mix. 

Da jeg i sin tid begyndte at fokusere på Pinterest handlede det også om, at vi gerne ville sprede vores risiko ud, så vi ikke var alt for afhængige af én kanal (læs: Facebook), men i stedet havde flere stærke platforme i porteføljen. I dag er Pinterest en lige så stor spiller som Facebook for os (ligesom vi også har gjort Instagram til en betydelig kanal), så missionen er i dén grad lykkes. 

Hvem er Pinterest interessant for? 

Pinterest er selvfølgelig ikke for alle og hvis din virksomhed for eksempel sælger forsikringer, er jeg ikke sikker på, at det er den oplagte platform for jer at bruge tid på. Pinterest er i høj grad et visuelt medie, så det er billederne, der skal være bærende – dog med det forbehold, at der er masser af brands og udgivere, der gør det rigtig godt med visuelle grafikker, hvor ord er inkorporeret i billederne. Men hovedreglen er, at det er billederne, der skal være både blikfang og bære kommunikationen. 

Herunder ses en graf for, hvor stor procentdel af brugerne på Pinterest, der interesserer sig for et givet emne. Som det ses, er boligindretning klart den interesse, som flest brugere deler, og det er derfor næppe tilfældigt, at netop BO BEDRE har så stor succes på mediet. Det kan være en god idé at orientere sig i grafen og gøre sig det klart, om det din virksomhed beskæftiger sig med, er noget som brugerne interesserer sig for. 

Hvis der er brugerinteresse og I er i stand til at kommunikere jeres budskab visuelt, kan det give god mening at tænke Pinterest ind i markedsføringen. 

Hvad skal man vide, hvis man gerne vil vækste organisk? 

En ting der er særlig ved Pinterest er, at det er stort set ligegyldigt, hvor stor din profils følger-skare er. BO BEDRE har lige nu 86.000 følgere, men vi når ud til over 10 millioner brugere. Antallet af følgere påvirker altså ikke i nævneværdig grad profilens reach. 

Til gengæld er det vigtigt, at Pinterests algoritme anser det indhold du deler, som værende høj kvalitet. Det handler om, hvordan brugerne interagerer med dit indhold. Pinterest formulerer selv: “Brands med bedre indhold når ud til flere mennesker end brands med mange følgere. Det er vigtigt at få pinnere til at blive engageret i dine idéer, fordi det signalerer, at folk er klar til at gøre noget ved de idéer, du har delt med dem.”

Samtidig skal dit website / webshops domæne være verificeret og tilknyttet din profil, så alt det indhold andre deler fra dit domæne, også tildeles din profil. Derudover er det vigtigt at være aktiv på profilen, pinne ofte – uden at spamme, samt at søgeoptimere sine boards og pins, ud fra de keywords, som man gerne vil vises på, når brugerne søger. 

BO BEDRE Pinterest side

Hvad skal man vide om Pinterest som annonce-værktøj? 

Pinterest kan bruges som annonce-værktøj, hvor der oprettes pins, der boostes ud til en specifik målgruppe, som vi kender det fra Facebook- og Instagram-annoncering. I kan oprette målgrupper, der trækker på data fra både Facebook, Instagram, nyhedsdatabaser og pixels på jeres website eller webshop.

Når I opretter en annonce, kan I vælge kampagneformål, keywords og hvordan I ønsker jeres annonce vist – om brugerne skal møde den i deres søgeresultater, eller når de browser deres feed.

Pinterest er en annonceplatform, der stadig lider af mange børnesygdomme: annoncer, der forsvinder, efter de er oprettet, muligheder, der pludselig forsvinder, annoncer, der stopper før tid, data der ikke matcher med den man ser i Google Analytics og så videre. For dem, der kan huske de tidlige dage med Facebook-annoncering, vil det bringe minder tilbage. Det er derfor et godt råd at holde øje med de annoncer, I sætter op. Derudover er det altid en god idé at evaluere løbende på performance, så man kan justere og rette til på de annoncer, man har kørende. 

Hvordan kommer man i gang med at bruge Pinterest som virksomhed? 

Det er egentlig bare at kaste sig ud i det. Mange virksomheder har allerede en Pinterest-konto og hvis du overtager en eksisterende konto er der på plussiden et udgangspunkt, men der melder sig måske også nogle spørgsmål om, hvor meget man skal gøre ved det indhold, der allerede ligger på profilen. Det kan godt betale sig at bruge noget tid på at organisere og optimere sine boards og have som minimum 20 boards. Men der kan sagtens ligge gamle pins på profilen, som ikke matcher den nye strategi, uden at det gør skade. Disse kan eventuelt skjules. 

Når du opretter pins og boards er det en god idé at huske på, at brugerne leder efter inspiration, ikke specifikke brands. Hvis du sælger sneakers, skal du derfor optimere på “sneakers” eller “løbesko”, fremfor navnet på det specifikke mærke du markedsfører. 

Husk som tidligere nævnt, at Pinterest er en billedbåret platform, eftersom der i visningen kun er gjort plads til relativt få ord. Sørg for at I har content, hvor billederne er så inspirerende og fængende, at I ikke behøver mange ord for at fange jeres målgruppe. Packshots eller rene produktbilleder er bandlyst. 

God fornøjelse på Pinterest! 

Lær mere om May Kjærgaard her

Instagram

LinkedIn

BO BEDRE Pinterest


Læs mere om branding og sociale medier HER

Pernille Møller Larsen

Jeg er nysgerrig, struktureret og elsker at skabe visuel harmoni. Mine kompetencer spænder bredt, men jeg brænder for at skabe sammenspil mellem indhold og den visuelle repræsentation. Det hele skal være en enhed, så målgruppen hurtigt kan aflæse budskab og brand. Jeg ønsker at skabe gennemsigtighed og markedsføre med et bæredygtigt fokus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top