Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

“I podcasts kan du fortælle mere spændende, dybdegående og detaljerede historier” // Anette Hallstrøm

Anette har en fortid som studievært i blandt andet Danmarks Radio. Hun lever nu af at producere og redigere podcasts i sit firma Hallkom. Hun har skabt podcasts for bl.a. medicinalfirmaet Bayer, Gjensidige Forsikring, Building Green og emu, Danmarks læringsportal. Endelig er hun fast producer på ”Bæredygtig Business”, ”Toplederens Etik” og ”Bedre Mode”.

Hvorfor er podcast en god måde at promovere sig selv/virksomheden på, hvis det er det?

Podcasts kan lyttes til i næsten hvilken som helst situation – på cyklen, på gåtur med hunden, i bilen, i toget. Eller når man ”bare” er derhjemme med tid og lyst til at lytte. Podcastmediet fanger flere og flere, og når jeg skal fortælle virksomheder eller hobbypodcastere, hvorfor det er en god idé at benytte podcasts til at promovere sig på, lægger jeg altid vægt på, at du i podcasts kan fortælle mere spændende, dybdegående og detaljerede historier, om og fra virksomheden eller om det emne, du brænder for. Podcasts kan skabe billeder hos lytteren og styrke en relation med lytterne.

Flere og flere danskere lytter til podcasts, hvilket man også kan læse, hvis man dykker ned i Kulturministeriets rapport om danskernes lyttevaner fra 2020. (https://mediernesudvikling.kum.dk/2020/radio-og-podcast/). Så podcasts er en rigtig god idé, både på grund af det stigende antal lyttere, og fordi podcasts er ”evergreen”. Det vil sige, at når de først er producerede og udsendt til de forskellige podcastapps, ligger de og kan fange nye lyttere og nye fans. Når det er sagt, så ligger der også et stort arbejde for virksomheden eller for hobbypodcasteren, efter podcasten er udsendt. Og det store arbejde handler om, at sprede budskabet om podcasten og få folk til at lytte. Det giver ikke sig selv. Selvom antallet af lyttere stiger, bliver der også flere og flere podcasts, og dermed kamp om lytterne. Så du skal både lægge kræfter i produktionen og i den efterfølgende markedsføring.

Anette Hallstrøm_Podcaster

Hvorfor er du vild med podcast formatet?

Jeg startede min professionelle karriere som radiovært på blandt andet Danmarks Radio i 1987. Jeg forblev i radiobranchen som studievært i 14 år på forskellige radiostationer, men skiftede til IT-branchen, hvor jeg arbejdede med kommunikation og markedsføring de næste 14 år. Da jeg i 2016 besluttede mig for at starte som selvstændig, var det lidt af et tilfælde, at jeg begyndte at producere podcasts igen. Og dér kunne jeg mærke, at jeg virkelig havde savnet at arbejde med lyd og lydfortællinger. Lyd kan noget, som TV ikke kan; Ligesom bøger, kan lyd skabe billeder inde i hovedet og få lytteren til at indleve sig og opdage ting og historier, man ikke kendte til. Det elsker jeg, ved podcastformatet, som lytter. Som producer elsker jeg det, fordi jeg bliver så utroligt klog og beriget af at lytte til mine kunders podcasts, og fordi det er fedt at klippe lyd.

Er podcast ren branding, eller kan man tjene penge på det? 

Jeg tror stadig, det er svært at tjene penge på podcasts, fordi de fleste vælger at lægge deres podcasts frit tilgængelige for lytterne. Men brandingeffekten af en podcast, og dermed en indirekte form for indtjening, skal man ikke tage fejl af. Lad mig give et par eksempler:

  • Jeg startede min egen hobbypodcast, ”Historier fra Coronaland”, (https://hallkom.dk/historier-fra-coronaland/) for et år siden og skabte en indsamling til podcasten via sitet 10’er.dk (https://historierfracoronaland.10er.app/). Her har jeg samlet lidt håndører ind, som dog er blevet ”spist” af det gebyr, man skal betale til Indsamlingsnævnet, for at få lov at samle penge ind til en podcast. Men en af de gæster, jeg interviewede til podcasten, søgte efter en podcastproducer, og det blev starten på et givtigt samarbejde. Så hobbypodcasten endte med, at jeg landede en stor opgave.
  • En stor, privat virksomhed, European Sperm Bank (ESB), har sponsoreret podcasten ”Hvor bliver du af” (https://hallkom.dk/podcast/hvor-bliver-du-af/) om infertilitet og ufrivillig barnløshed, og får deres navn nævnt i podcasten. Dermed er spermbanken ”top of mind”, når barnløse skal vælge sæd til deres donorbarn, og jeg ved fra et helt konkret eksempel, at en lytter kommer til at vælge ESB, når hun om kort tid skal have et donorbarn. Denne podcast i seks afsnit, har fået rigtig mange lyttere, og derfor har den været rigtig god branding for ESB.

Min konklusion er, at branding via podcasts, godt kan betale sig i det lange løb. Men det er en langsigtet strategi.

Anette Hallstrøm_Producerer podcast

Er det omfattende at producere en podcast?

Det kan det være, og det afhænger altid af ambitionsniveauet og hvilken type podcast, kunden ønsker at producere.

Den lille produktion: Her modtager jeg måske lydfiler fra kunderne, som de selv har optaget. Her redigerer jeg fejl ud, f.eks. ting der bliver sagt forkert, hosten, eller ”øhhhh” hvis der er for mange af dem og de bliver irriterende at høre på. Så sætter jeg interview delene sammen med en intro, musikskillere/jingler og en out tro. Det er produktion i den lette ende og kan tage alt fra 3-6 timer.

Den store produktion:  Det kan være jeg både skal researche, sætte interviewaftaler op, møde op med mit optageudstyr, interviewe, tilbage ved computeren og redigere til færdige interviewbidder, som måske skal sættes sammen med musik og reallyde. Oven i det skal jeg producere jingler, finde lydeffekter, sørge for at podcasten bliver udsendt via en podcasthost, som gør at den kan høres i f.eks. Apple, Google, Spotify og Podimo, skabe grafik til podcasten, hvilket jeg gør i Canva (https://www.canva.com/)  og skabe små videoteasere, såkaldte ”Audiograms”, hvilket jeg gør i Headliner.app. (https://www.headliner.app/). Den store produktion kan tage alt fra 3 til 6 dage!

Hvordan kommer man i gang?

Du kan sagtens komme i gang med at podcaste og behøver ikke investere mange penge fra starten. Når det er sagt, bør du have nogenlunde ordentligt udstyr at optage på (alternativt leje det i starten), fordi god lyd er et must. Og så bør du vide noget om at klippe og redigere en podcast, samt at fortælle en historie med lyd. Men der er masser af både gratis og betalt hjælp at hente. Jeg har for eksempel skrevet en hel del gratis artikler med tips til ting, du bør tænke over, hvis du eller din virksomhed vil podcaste. Men jeg tilbyder også betalte kurser, hvor du kommer igennem de forskellige aspekter af podcastproduktion, både forberedelse, optagelse, redigering i programmet Hindenburg,(https://hindenburg.com/) lydfortælling, får podcasten udsendt i en host, hvordan du skaber grafik i Canva og Audiogrammer i Headliner.

Her er links til mine gratis artikler om podcastproduktion.

Lær mere om Anette Hallstrøm her:

Anette Hallstrøm

Hjemmeside

LinkedIn

Instagram

Facebook

Twitter


Læs flere råd og få inspiration til fotografering og redigering HER

Pernille Møller Larsen

Jeg er nysgerrig, struktureret og elsker at skabe visuel harmoni. Mine kompetencer spænder bredt, men jeg brænder for at skabe sammenspil mellem indhold og den visuelle repræsentation. Det hele skal være en enhed, så målgruppen hurtigt kan aflæse budskab og brand. Jeg ønsker at skabe gennemsigtighed og markedsføre med et bæredygtigt fokus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top