Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

“Det handler om at vise, hvem du er!” – Rikke fra beCORE

Gennem mere end 25 år har jeg hjulpet virksomheder og personlige brands med at markedsføre og sælge sig selv. Og i den forbindelse, er der er en ting der er sikkert: 

”Det handler om at vise, hvem du er! ” 

– Rikke Høyer Schrøder, Brand strateg/beCORE

Hvordan vil du definere personlig branding? 

For mig er personlig branding en strategi og bevægelse. 

Det er der, hvor du aktivt træffer et valg om, hvad du gerne vil have andre skal sige højt om dig, og hvordan du får dem til det. Det er verdens ældste kommunikations disciplin, og startede da de første mennesker kom til jord. 

Der blev sat turbo på disciplinen da de første bøger blev udgivet i +1500 tallet. Og siden 2000´erne har der været raketfart på mulighederne i personlig branding, særligt båret af internettet, som blev tilgængeligt for alle – og ja, selvfølgelig af sociale medier. 

Dengang da verden startede, og nu +200.000 år senere, er der én eneste ting, der afgøre graden af succes for personlig branding: 

Autenticitet.

Selvom det er det nemmeste at være sig selv, så er det en helt anden sag at vise det. For de fleste mennesker – og også rigtig mange virksomheder, er det at være autentisk og sig selv, forbundet med både usikkerhed og sårbarhed. 

Den barriere kan både mennesker og virksomhed komme godt over. Ved at blive skarp på egen kerne og værdier – og få sat ord på hvorfor vi gør det, vi gør. 

Den anden mulighed; ikke at være autentisk, kommer der ikke noget godt ud af. 

Der er ingen, hverken menneske eller virksomheder, der kan opretholde et glasbillede og en forestilling af noget, der ikke er. 

Der vil (forhåbentlig) altid være en lille dreng, der som i Kejserens nye klæder råber: ”Han har jo ikke noget tøj på”. 

Og så er der en shitstorm på vej …

Er der for dig forskel på at sige “personlig branding” og “et personlig brand”?

Personlig branding ser jeg som processen til at blive et personligt brand, hvis det er det man ønsker. 

Der er mange gode eksempler på, hvordan influensers har brugt sociale medier til personlig branding og efterfølgende bygget solide forretninger op omkring deres personlige brand fx. Christiane Schaumburg-Müller og Julia Sofia Aastrup. 

Det kræver hårdt arbejde at forblive et stærkt personligt brand – og ja, masser af kontinuerlig personlig branding. Sociale medier er den hurtigste vej hertil. 

Sociale medier har generelt skabt en forventning fra brugerne om at komme helt tæt på, og se det ægte. Det gør også at mange virksomheder der ikke arbejder med branding, har en udfordring. For mennesker køber i højere grad af mennesker – ikke af virksomheder. 

Der er behov for virksomhederne får sat et ansigt på, og arbejder med personlig branding. Mange virksomheder køber sig til et ansigt; Peter fra LEASY, Jørgen fra Kims eller som Oslo Skin Lab, der har baseret al deres markedsføring på brugen af influensers.  

Jeg tror, vi snart går en anden vej. 

I fremtiden, er det et must at topledere og virksomhedsejere er ansigtet udadtil. Men det kræver en personlig brandstrategi, der er i overensstemmelse med virksomhedens værdier. 

Generelt tror jeg på, at det autentiske og transparente får endnu større betydning i vores liv – og branding. At vi går fra mere til bedre. Fra målbarhed til mærkbarhed. 

Hvad gør du, for at brande dig selv? 

I relationer – rigtig meget. 

På sociale medier – ikke meget.

Den relation jeg har til mine kunder er afgørende for mit brand og virksomhed. Derfor takker jeg også nej til opgaver, hvor jeg ikke føler jeg kan gøre en forskel eller der ikke er overensstemmelse af værdier.  

Jeg gør grundlæggende alt, hvad jeg kan for at være et ordentligt og givende menneske og give mine kunder den bedst mulige oplevelse af vores samarbejde. 

At arbejdet er i orden, at vi deler værdier og en fælles sag, gør oftest mine kunder bliver til ambassadører, der anbefaler mig til deres netværk. Den mund-til-mund markedsføring og personlig branding har jeg det bedst med. 

Jeg er et forholdsvis privat menneske og har ikke haft lysten og modet til at råbe op på sociale medier omkring mit arbejdsliv i de sidste mange år. 

Men sådan har det ikke altid været … 

I 2010 startede jeg en blog: I love barcodes. Der var ikke skyggen af en personlig brandstrategi bag. 

Bloggen var drevet af en kæmpe irritation over at virksomhederne ikke brugte de fantastiske streg-/QR koder, optimalt i deres markedsføring. Jeg fandt cases i ind- og udland og med den research gav tips til, hvordan den enkelte kampagne kunne være eksekveret endnu bedre. 

Heldigvis var der mange der gerne ville læse med, og som gerne ville lære mere af mine betragtninger. 

Det fik mig rundt i landet i de store foredragssale, i TV, radio, aviser … Og ja, årsagen til jeg stiftede mit første ApS – og ansatte en masse dygtige kolleger.  

Men jeg fik travlt. Alt for travlt. Mistede mig selv – og kærligheden til QR-koderne i farten. Til gengæld fik jeg en af de vigtigste lektier i mit liv og om personlig branding. 

Autenticitet

Du skal være tro mod den, du er og din kerne. Ellers går det galt. 

Har du nogle eksempler på inspirerende personlig branding?

Jeg elsker Lars Larsen – Dyne Larsen. For mig var han et fantastisk eksempel på personlig branding, og hvordan han formåede at bygge både Jysk og sit personlige brand op simultant. Han har lavet så mange genistreger, hvor en af de helt store var, da han i starten af 00´erne hustandsdistribuerede sin biografi. 

Der er ikke mange, der måler sig med ham.

Men jeg tager også hatten af for mange af de unge influenter, der tør tale deres personlige (og verdens) sager. Den største af dem er selvfølgelig Greta Thunberg. 

Fra stjernerne ned til jorden igen. 

I min egen kreds, vil jeg fremhæve LokalBolig, og afdelingerne i Valby og på Østerbro, der bruger Instagram og særligt deres stories til at dele ud af passionen for boligsalg. De gør det så godt, at langt over 1/3 af alle boliger sælges via Instagram – uden annoncering vel og mærke. 

Pernille Aalund er også et inspirerende eksempel. Hun har været et etableret personligt brand siden 1990´erne. TV-vært, Talkshow-vært, forfatter, indehaver af Q, innovationsdirektør i Aller … Hendes transformation er et fantastisk eksempel på vigtigheden i at have et stærkt personligt brand. Da hun for 6-7 år siden lagde sit liv om og gik fra mere til bedre, og startede Pernille Aalund – det har livet lært mig og Pernilles Univers. En følgeskare af mere 150.000 dedikerede mennesker, der gør, at Pernille kan leve af  hendes passion, at skrive og holde foredrag. 

Alle ovenstående eksempler. Har én ting tilfælles. 

Ja, du har nok allerede gættet det. Autenticitet – de viser, hvem de er. 


Mere om Rikke Høyer Schrøder: 

25 års erfaring med salg, markedsføring og forretningsudvikling. Har de seneste 11 år drevet eget digitalt bureau, siden 2016 bureauet beCORE der med strategi og digital markedsføring hjælpe ambitiøse virksomheder til at blive autentiske brands. 

Er mere SOWE end SOME typen. Men du er velkommen på Instagram – og det helt almindelige forstadsliv med to børn, en hund og en mand på 21. år. 

Hvis du vil læse mere om personlig branding lige her.

Sandie Bolund Larsen

Det jeg brænder for indenfor kommunikation og marketing er at holde ting personligt og relaterbart i en verden, hvor alt er ved at blive automatisteret. Og billeder! Gode billeder! Min største pet peeve er virksomheder, der bruger pixelerede billeder. Lige nu sidder jeg som Digital Marketing Koordinator ved en større dansk møbelvirksomhed. Min primære opgave er produkt relateret kampagne set up.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top