Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

Selvstændig tekstforfatter Tine Drevsholt

Vi har inviteret Tine til at bidrage til månedens tema, fordi vi synes, hun er pisse sej, og derfor rigtig gerne vil høre hendes synsvinkel på adfærd og arbejdskultur som selvstændig.

Tine er selvstændig tekstfortatter der, med hendes egne ord: “Hjælper mindre virksomheder med at kommunikere ærligt og effektivt online.”
Vi håber, I også gerne mærke hvordan Tine helhjertet brænder for sit arbejde.

Har du faste rutiner i forhold til dit arbejde? 

Ja, det har jeg fået efterhånden. Jeg er (indrømmet) ikke verdens mest strukturerede person, men jeg forsøger at være på mit kontor fast 3-4 dage om ugen og så vidt muligt holde en fast ugentlig fridag. Derudover har jeg nogle små rutiner ift. hvordan jeg starter min dag; jeg plejer at bruge den første time på at besvare mails og afholde eventuelle telefonmøder osv. 

Selvom jeg elsker friheden til at tage tingene, som de kommer, så fungerer jeg også bedst, hvis der er en eller anden form for struktur i hverdagen. Men der er også plads til en spontan hjemmearbejdsdag eller til at møde sent, hvis jeg f.eks. ikke har fået så meget søvn (og som mor til en livlig 2-årig sker det jævnligt).

Du hjælper mindre virksomheder med at kommunikere ærligt. Hvorfor har du valgt denne vinkel?

Jeg har efterhånden skrevet tekster og lavet kampagner for virksomheder af alle størrelser, bl.a. da jeg arbejdede på et reklamebureau. Men jeg har lige så stille fundet ud af, at jeg især elsker at arbejde med mindre virksomheder og soloselvstændige. Både fordi det passer godt til min personlighed. Men også fordi jeg synes, der er noget fedt ved at kunne hjælpe virksomheder, som måske ikke har budget til at hyre et bureau, men som har en hel masse på hjerte, de har brug for hjælp til at formidle. 

Når man har med mindre virksomheder at gøre, kan man virkelig se, hvor stor en forskel det gør, at der bliver lagt den rigtige strategi og skrevet de rigtige tekster til hjemmesiden, bloggen osv. Det er virkelig noget, der kan sætte skub i forretningen, og det er så fedt at se. 

Det med ærligheden er noget, jeg synes, er – eller i hvert fald burde være – essentielt, uanset hvem det er, der kommunikerer. Der er så mange, der kæmper om forbrugerenes gunst i dag, og det ved forbrugerne godt. Jeg mener, man kommer længst ved at være den, man er, og dyrke det. Så det er en vinkel, der falder mig ret naturligt. 

Tænker du over din SoMe adfærd? Hvorfor og hvordan? 

Både og. Jeg synes egentlig, at jeg er ret meget mig selv, særligt på Instagram. Jeg prædiker altid overfor mine kunder, at de skal være autentiske på sociale medier, så det forsøger jeg selvfølgelig også selv at praktisere. Jeg har delt nogle ret personlige ting på Instagram, bl.a. om min angst og min introverthed, fordi jeg synes, det er så vigtigt, at vi tør stå ved dem, vi er. Både som enkeltpersoner og som virksomheder. 

Men der er naturligvis også ting, jeg ikke deler. Jeg synes sagtens, at man kan være ærlig og autentisk uden at invitere folk ind i alle kroge af ens privatliv. Derudover tænker jeg naturligvis over, at det, jeg deler på min virksomhedsprofil, helst skal være interessant for mine følgere. De er nok ikke så interesserede i at vide, hvad min datter har fået at spise til morgenmad 😉 

Hvad er det vigtigste element i din arbejdskultur? 

Helt klart FRIHED. Jeg føler mig hurtigt drænet, hvis jeg skal arbejde med en masse mennesker omkring mig hele dagen. Jeg har brug for, at jeg kan trække mig, og at jeg kan arbejde i mit tempo. Da jeg var yngre, frygtede jeg at skulle starte på arbejdsmarkedet, fordi jeg simpelthen ikke kunne se, hvordan jeg skulle kunne passe ind i et 8-16 job. Og hovedårsagen til, at jeg startede som selvstændig, var, at jeg ville have friheden til selv at sætte tempoet og rammerne. 

Derudover er det en kæmpe gave, at jeg som mor har friheden til at strukturere min hverdag omkring min datter, og at jeg ikke skal stå til regnskab for nogen, hvis hun f.eks. har brug for en hjemmedag, eller jeg har behov for at hente tidligt. Jeg er virkelig taknemmelig for, at jeg kan arbejde på den måde. Og jeg tror helt ærligt, at jeg ville have svært ved at undvære den frihed, hvis jeg skulle tilbage i en fastansættelse på et tidspunkt. 

Er der en unspoken arbejdskultur og adfærd i den selvstændige verden? Hvis ja, hvordan vil du beskrive den?

Jeg synes helt klart, at der er en tendens til, at man portrætterer selvstændige (måske især kvinder) som udadvendte typer med spidse albuer. Med termer som ”boss babe” og ”boss bitch”, som selvfølgelig er velment, men som er ret ekskluderende og skal ud til højre, hvis du spørger mig. Når man er introvert, kommer man hurtigt til at føle, at man ikke passer ind i det billede. Det er vildt ærgerligt, for der sidder sikkert en masse introverte mennesker med seje ideer og ambitioner, som ikke helt får gjort noget ved deres iværksætterdrømme. Jeg havde det selv sådan i lang tid, og jeg følte mig så forkert i min første tid som selvstændig. Jeg hadede, når jeg skulle til netværksmøde eller pitche mig selv eller en opgave til et møde med en potentiel kunde. Det var bare slet, slet ikke mig. 

Heldigvis har jeg efterhånden fundet en måde at gøre det på, som passer bedre til mig. De sociale medier er Guds gave til os introverte, og jeg støder da også på flere og flere iværksættere, der er introverte. Jeg håber, at det er et tegn på, at billedet lige så stille er ved at ændre sig. 

Hvis du også synes Tine er mega cool, eller gerne vil hyre hende, så kan du finde hende lige her:

Instagram: tinedrevsholt_tekst
Website: www.drevsholt.com

Du kan læse mere om månedens tema “Adfærd og arbejdskultur” lige HER.

Sandie Bolund Larsen

Det jeg brænder for indenfor kommunikation og marketing er at holde ting personligt og relaterbart i en verden, hvor alt er ved at blive automatisteret. Og billeder! Gode billeder! Min største pet peeve er virksomheder, der bruger pixelerede billeder. Lige nu sidder jeg som Digital Marketing Koordinator ved en større dansk møbelvirksomhed. Min primære opgave er produkt relateret kampagne set up.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top