Digitale Damer

Et fællesskab af digitale damer med passion for marketing & bæredygtig arbejdskultur. Vi snakker om udfordringer, sejre & inspirerer.

‘Min mission er at inspirere personer og virksomheder til at skabe stærke fortællinger’ // Helle Rosendahl

Sådan bruger du storytelling, så det styrker dit brand

Det korte svar på hvorfor storytelling er relevant, og hvordan du kommer i gang med det samme.

Storytelling handler om at skabe stærke fortællinger, der kan mærkes helt ind i hjertekulen. Om at skabe fortællinger, der vækker følelser og skaber genklang. Vi kan også bruge fortællinger til at hjælpe med at indfri vores mål ved at skabe fortællinger, der bygger en naturlig bro mellem, hvor vi er i dag, og hvor vi er på vej hen, og så er det stærkt som strategisk værktøj til at styrke brand og bundlinje.

Der er flere ting, du skal være opmærksom på, når du arbejder med storytelling, men først en kort introduktion til, hvorfor begrebet storytelling er relevant for dig og din virksomhed.

En fortælling kan gå lige i hjertet, men man kan også måle effekten i hjernen, hvor man ved at montere elektroder uden på hovedet, kan opfange de elektriske udladninger fra hjernen. Man kan derfor se, at hele hjernen aktiveres via fortællinger. Gode historier bringer os kort sagt på bølgelængde med hinanden og skaber bogstavelig talt de samme hjernemønstre. Det uddyber Thomas Zoëga Ramsøy, der er hjerneforsker og neuropsykolog i bogen, Storytelling, hvad er din fortælling?

”Jeg arbejder med storytelling og min mission er at inspirere personer og virksomheder til at skabe stærke fortællinger, der skaber fremdrift og gør en positiv forskel. Når jeg arbejder med det på individuelt niveau kalder jeg det personlig branding ’reshaped’. Fortællinger skal ikke være perfekte. Overhovedet ikke. Fortællinger er bedst, når vi deler lidt af os selv – uden at udlevere os selv. Det skaber nemlig en relation til modtageren og får modtageren til at spejle sig i fortællingen. I bedste fald  inspirerer det ikke blot til handling. Det skaber en forvandling hos modtageren”, siger Helle Rosendahl.

Storytelling handler ikke om virksomheder, heller ikke når vi bruger det i en virksomheds kontekst. Det handler altid om mennesker. Derfor er en af de vigtigste fortællinger, særligt for mindre virksomheder, stifterfortællingen. Den beskriver, hvordan ideen opstod, og hvilken mission du er på.

Det er et af de kerneelementer, der udgør den stærkeste essens, og det skal skinne igennem på tværs af salgsmateriale, kommunikationsaktiviteter og marketingkampagner. Og så skal fortællingen være så simpel, at du fortæller den, når du møder en ny kunde eller møder din nabo, der spørger, hvad du arbejder med. Keep it simple. Gør dine komplekse budskaber til enkle fortællinger, for det vil gøre din virksomheds følgere til ambassadører, der GENfortæller din kernefortælling – og det resulterer i mere salg på bundlinjen.

Kom godt i gang med storytelling: Sådan skaber du en stærk fortælling

  1. PURPOSE: Definér formålet med din fortælling. Det, vi også kan kalde dit purpose. Hvilken forskel vil du gerne gøre for din modtager?
  2. PASSION: Brug altid din passion som afsæt for dine fortællinger. Driver du din egen virksomhed, så find ind til virksomhedens DNA. Hvad er det, der gør din virksomhed unik, og hvorfor startede du virksomheden?
  3. VÆR GAVMILD: Tag afsæt i nogle skelsættende øjeblikke i dit liv og din karriere. Hvordan formede oplevelserne dig? Gode fortællinger giver et sus i maven, hos dig selv og hos modtageren, så vær gavmild med at dele ud af dine erfaringer, for din historie kan gøre en forskel for et andet menneske.

Om Helle Rosendahl, stifter af Storytelling Akademiet

Helle Rosendahl er vild med storytelling og stifter af Storytelling Akademiet, der hjælper iværksættere og globale organisationer med at skabe stærke fortællinger, der skaber fremdrift. Hendes mission er at skabe et powerhouse for storytelling og gøre det til en disciplin, som iværksættere og ledere kan lære at mestre. Hun er en anerkendt debattør og klummeskribent, og hendes klummer om storytelling og iværksætteri har været bragt i blandt andet Finans.dk og Børsen. Helle har en baggrund fra Mærsk og Microsoft, der arbejder målrettet med strategisk storytelling, og hun er blevet tildelt to priser i Microsoft for storytelling. Helle er forfatter til bogen, Storytelling, hvad er din fortælling? Personlig branding reshaped.

Du kan læse mere om storytelling via www.Storytellingakademiet.com, hvor du også har mulighed for at tilmelde dig forløbet Kickstart din story. Det er et gratis online forløb, der hjælper dig med at skabe en stærk fortælling med fokus på din passion.

Hjemmeside

Instagram

Facebook

LinkedIn


Læs mere om branding HER og digital markedsføring HER

Pernille Møller Larsen

Jeg er nysgerrig, struktureret og elsker at skabe visuel harmoni. Mine kompetencer spænder bredt, men jeg brænder for at skabe sammenspil mellem indhold og den visuelle repræsentation. Det hele skal være en enhed, så målgruppen hurtigt kan aflæse budskab og brand. Jeg ønsker at skabe gennemsigtighed og markedsføre med et bæredygtigt fokus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top